Motvind = låg puls

Med de vindförhållanden som rådde igår var kanske tempocykel med diskhjul och 85mm framhjul längs gamla Södertäljevägen inte det bästa valet, men det finns också en fördel med att köra på det sättet, att kunna hantera tempocykeln och känna sig trygg och avslappnad även när vinden ligger på är ganska viktigt för att lära sig att trycka på med kraft istället för att bara åka och balansera mot vinden under tävling.

Men huvudpoängen var vind jämfört med puls. Är det fler som upplever att det blir enormt mycket svårare att köra på hög puls när motvinden piskar? Ni som kör med watt, är det lika svårt att hålla uppe watten också?

Det är inte så att jag inte förstår att pulsen är låg, igår kunde jag tydligt känna det utan att behöva titta på pulsklockan. Det är inte heller så att jag inte försöker pressa och köra hårdare, men det känns som det verkligen inte går något mer.

Till viss del kanske det har med kadens att göra, lättare att fastna i lägre kadens och mala sig in i motvinden, lägre kadens = mer strykejobb och mindre pulsjobb. Men mina försök att köra med högre kadens fallerade också. Vad gör man, ställer sig upp och spurtar var 50:e meter?

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews