Klassiker: Hammarö

Ikväll är det återigen dags att åka till Hammarö och köra 3-dagars. Detta är den tävling som jag kört flest antal gånger, misstänker att jag bara missat den nån enstaka gång på grund av sjukdom sedan jag började köra racer 2000.

Egentligen är det inte så särskilt underhållande banor, de är framförallt inte särskilt utslagsgivande. Ska man få en bra position i totalen så gäller det att vara väldigt tempostark och gärna också spurtsnabb så det är inget att tänka på för egen del. Antar att det är för att tävlingen är välarrangerad och med många startande som är grejen. Att det är årets första flerdagars tävling sporrar så klart också, även att jag gillar Karlstad som stad hjälper en del.

I år är det dock lite förändringar i linje och temposträckningarna, det är lite av en tillbakagång till hur man körde för många år sedan för jag har kört den "nya" sträckningen tidigare. Linjebanan blir lika platt som alltid men det lustiga är att den enda etapp som erbjuder lite höjdmeter blir tempobanan, inget nämnvärt men iallafall motlut vilket i övrigt inte erbjuds.

Prologen har man dock aldrig ändrat på och det är lite roligt för det gör att man kan jämföra tider rätt långt bak i tiden (gäller bara att hitta dem) Något jag konstaterat när jag jämfört mina gamla tider är att jag inte utvecklats alls på denna disciplin. Bortser man från fjolåret då det spöregnade så skiljer det bara 2,5 sek på de tider jag hittat (sedan 2006) Hoppas på att kunna öka den tidskillnaden lite med en personlig rekordtid i år!

Förhoppningsvis kan vi göra en bra laginsats och få något bra resultat att rapportera om på elitbloggen

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews