Trimmar inför SM

Nu närmar sig SM-tempo starten med stormsteg så jag passar på att trimma lite på tempocykeln med ett Endura vevlager.

Man får anse vad man vill om den omtalade effekten av keramiska lager, 3 saker står i vilket fall klart för mig:
1: Det är snyggare med röda lagerskålar
2: Vevarmarna spinner oerhört lätt när jag monterat dit dem på det keramiska lagret, lättare än nånsin annars
3: För mig gör det garanterat skillnad, eftersom det gamla lagret var slut!

Tyckte att det började bli dags att byta när det gamla lagret var så dåligt att det var en balansakt att montera vevpartiet, antingen glappade det, eller så drog man liiite för mycket så nöp det ihop. Detta resulterade i att man fick hitta det läge när det glappade bara litegrann, dra lite-lite till och nöja sig där, med en vev som var dragen med ungefär 1/10 av de nM den egentligen skulle dras.

När man ändå måste byta känns det mer befogat att skifta till keramiskt och när jag ändå hade släkt som skulle till USA så blev det en helt ok affär. Betryggande att kunna dra fast vevarmen med full kraft igen och ändå ha det väldigt lätt snurrande

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews