Slakta Cobran

Bilden är från toppen på Sa Calobra 2007 då jag senast var på Mallorca. Under 2008 blev det 'bara' ett väldigt trevligt mini-läger över en helg i Italien, under 2009 ser det nu ut att bli Mallorca som gäller igen.

Just Sa Calobra brukar vara en given tilldragelse när man åker till Mallorca. En dag av vistelsen går enbart ut på att försöka jaga en rekordtid uppför serpentinerna på den ormslingrande buss- och cyklist-täta milslånga backen.

Sist jag var där var uppladdningen inför detta race allt annat än optimalt då jag mestadels av min Mallorcavistelse kämpade mot magsjuka och evig kyla och regn. Vädret sköt då på vårt slaktförsök av Cobran så länge att man var lite för mör av de föregående träningsdagarna. Trots dessa ursäkter så blev det en förbättrad tid mot föregående år. Inför den förmodade Mallis -09 är nu bara den stora frågan, kan man slipa ännu mer?

Förutsättningarna borde vara bättre i år och den nyupptagna elitträningen går helt OK så förutsättningarna torde finnas. Men det börjar ändå bli lite svårt att kapa så särskilt mycket tid. (iallafall för någon på min nivå, vill knappt veta vad proffsen klarar uppför Sa Calobra) Sen finns det en till faktor som kan ha rätt stor påverkan, Khamsin! Under 2007 hade jag väldigt vänligen fått låna ett par Neutron-hjul utav Anders Agstam och dessa var verkligt trevlig att köra på.

Även om det tar emot att klaga över Campagnolo så är de Khamsin-hjul jag kör på nu allt annat än trevliga då de är både tunga och mjuka och jag känner mig rätt säker på att de kommer påverka en hel del, att ta med X-treme hjulen känns dock både som overkill och lite riskabelt (på flyget) Har visserligen en ännu lättare och styvare Stevens nu än vad jag hade då men jag vill ha ALLT på min sida ;-)

Småsaker egentligen och man åker till Mallorca just för att träna och då ska man väll ta träningshjulen!? Men just att ta tid uppför Sa Calobra är lite av en höjdpunkt och något som bör vördas med respekt ;-)

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews