CX-teknik

Eftersom jag fått för mig att köra Cross-tävlingen i Kungsträdgården har jag försökt satsa på lite cross-specifik träning, teknik, främst för att hoppa av och på samt mycket igångdrag.

Till min förvåning tyckte jag till en början att det var rätt skoj att hoppa av i farten och tyckte åtminstone själv att det gick rätt bra (något som ändrade sig när det visade sig att en kloss var så pass sliten att det ibland är svårt att få ur foten ur pedalen), men då ska man också betänka att jag gjorde det när jag kunde koncentrera mig och hade energi. Naturligtvis kommer det bli något helt annat när man går på max och har andan i halsen.

Men jag väljer att försöka få en grundteknik och hoppas på att den ska gå att använda även på maxpuls. Detta istället för att träna teknik med maxad puls, annars blir det bara risk för krascher vilket känns onödigt på träning och dessutom tränar jag nog in en sämre teknik också.

Kurvteknik och igångdrag är något annat jag försöker träna för det lär också bli en viktig faktor i Kungsträdgården då varvet ser ut som en labyrint är så fullt av 180º kurvor att jag lär få slut på accelerationskraft efter ett enda varv.

Förstår egentligen inte riktigt varför jag satsar så pass att jag specifiktränar för detta lopp då jag enbart tänker köra det för skojs skull. Men och andra sidan så är nog detta exakt den träning som jag behöver och kan ha god nytta utav ändå, teknik och igångdrag.

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews