Motsatt funktion


Känner mig rätt sliten i benen just nu och det är egentligen exakt rätt tajming för det. Nu ska det släppas upp och hoppas på lite superkompensation.

För att kunna släppa upp på bästa sätt så använde jag min Quarq till lite motsatt verkan. Satt larm på datorn så den sa till så fort jag gick över zon 1. (=aktiv vila) Allt för att hålla nere nivån på passet så bra som möjligt.

Att hålla en låg puls på ett rullpass brukar inte vara så svårt, men att hålla watten i rätt zon var verkligen inte lätt, det vart rejält med pip och varningar från min dator! Så fort man skulle sätta igång fart efter en korsning eller fick lite motvind började den pipa. Och då ska vi inte prata om motluten. Trots att jag var nere på lättaste växeln så blev det snabbt för många watt för aktiv vila.

Faktum är att när man bor på Tullingeberg så blir det att ta bussen hem om man ska hålla sig i kraftzonen för aktiv vila, omöjligt att ta sig uppför backen på så låga watt.

Men det var välbehövligt med ett lugnt pass och frågan är om jag inte kommer bli tvungen att köra lugnt en dag till, istället för att köra Valhalls tisdagspass till Årsta havsbad som annars var planen. Visserligen ingen panik att bli piggare ännu men vill gärna börja känna mig fräsch redan några dagar i förväg, så man får en positiv trend in mot tävlingarna.

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews