Stackars trainern

Det här är min trainer (och en som beundrar den mer än mig), dammig, hopfälld och sällan använd. Så brukar den också tillbringa den största delen av vintrarna, faktum är att jag nog kan räkna mina vinterpass på trainern under de 2 senaste vintrarna på en hand! Trainern går däremot betydligt mer under sommaren då jag använder den för att värma upp på inför tävlingarna. Trainer är helt överlägsen för uppvärming, då kan man ha musik i öronen, söka skydd för eventuellt oväder men framförallt få mycket bättre kontroll på intervaller och pulsnivåer under uppvärming och blir garanterat varm!

För min vinterträning går istället desto mer tid åt på vintercykel med stänkskärmar, i gymet och framförallt i spinningrummet.

Vintercykeln är en riktigt tråkig fultysk, tung och klumpig. Så det känns aldrig lockande att byta sommarens härliga Stevens mot vinterhojen. Lite lustigt egentligen att man satsar så lite på sin vintercykel och har en riktigt trist billig cykel då, är ju ändå där man spenderar som mest tid. Tittade på träningstid vs. tävlingstid en av mina elitsäsonger och trots att jag tävlade hyffsat mycket då så var bara ca 5-10% tävlingstid!

Gymet är jag inte heller förtjust i, ett nödvändigt ont, särskilt nödvändigt i vinter då jag ska fokusera lite mer på korta tunga reps för att få till lite mer sprätt i en spurt. Istället är spinningrummet ett kanonställe för vinterträning. (verkar dock vara många som tycker det är det mest nödvändigt onda) Särskilt då jag har tillgång till det helt själv eftersom jag är spinninginstruktör. Det betyder att jag kan gå in och köra mina intervaller på en stabil spinningcykel.

Har även kört en del längre pass på spinningcykel, distanspass på det sättet är lite trist men inte värre än på trainern och ibland måste man faktiskt fly ovädret men känner ett behov av lite längre träningspass.

Det är också på dessa pass som man brukar få kommentaren "-Håller du på kör fortfarande? du är ju helt knäpp!" En härlig kommentar som känns som en komplimang, det betyder att personen ifråga aldrig skulle köra ett sånt pass, och jag kan tänka "-Det är det som gör skillnaden!"

Dock har jag haft vintrar med mycket trainer också (kanske därför jag helt undvikt den sen) Den värsta perioden satt jag på trainern och åt middag, allt för att hinna få trainertid. Denna vinter ska jag återuppta lite trainer igen då jag tänkt köra in min position på tempocykeln med trainern. Blir kamera och spegel och allt jag kan komma på för att se min egen position på tempocykeln och hitta något aero och bekvämt. Måste bara komma på var jag ska köra och hur jag ska tysta ner den eftersom min granne dunkade i mitt golv senast jag körde i lägenheten, ska man behöva sitta på trainern i källarens dunkla miljöer?

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews