Vila och Vela

Nu har jag kommit till en period på säsongen som jag faktiskt har lite svårt för, nu är det dags att vila lite och tänka på vad som komma skall.

Det är ganska sällan som jag faktiskt känner för att vila när säsongen tagit slut, oftare än sällan är det just då som jag börjar känna mig i bra form. Naturligtvis har jag också haft säsonger där jag inför de sista tävlingarna tänkt "-Nu tar jag mig bara igenom det här så får jag vila sen." Men oftast finner jag mig letande efter fler tävlingar när säsongen börjar ta slut.

Det där med tajming på viloperiod är ju lite snedvriden för en sommarsportare också, när säsongen är slut och man ska vila lite innan uppbyggnadsträning börjar, ja då är det höst och kallt, blött och trist. Finns liksom inget annat att engagera sig i, vore det sommar skulle man ju lätt bara slänga sin slappa kropp på stranden och låta den ligga där!

Dessutom ska man försöka välja träningsupplägg inför kommande säsong. Denna gång är det dessutom lite extra svårt då jag funderar lite på om jag ska trappa upp till elit igen eller stanna kvar i senior.
Jag har haft en rolig säsong i senior och det är skönt att kunna försöka sig på lite attacker ibland och orka köra på det sätt som jag helst vill. Att köra elit-GP och med en dimmig suddig blick se sina uthostade lungor ligga på styret och slemma samtidigt som benen genomlider all helvetets eldar är dessutom verkligen inte något jag saknar.

Dock är det helt klart så att de roligaste tävlingarna i Sverige är elit-tävlingar, landsvägs-cupen och U6!

Den största utmaningen med att köra elit just nu är nog ändå att man gärna vill köra med fler i sin klass och klubb, till och med måste det om man ska köra landsvägscupen.

Det finns många aspekter att ha i åtanke, det är inte lätt för en norrländsk velpelle.

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews