Distanser

Lite intressant resultat ifrån undersökningen angående distanser.

Att de allra flesta ligger mellan 3 och 4 timmar är kanske ingen överraskning, känns som en ganska ordinär distanssträcka.

Vad som däremot förvånar, åtminstonde mig, lite är att det är 3 pers som säger att de vanligtvis kör mer än 6 timmar. Känns som man behöver vara heltidscyklist eller liknande för att kunna palla att i normalfallet köra över 6 timmar, eller är jag fel ute?

Det finns också väldigt många teorier och ideér runt distansträning. Tror inte det finns något träningsämne som kan skapa så många dispyter och disskusioner. En bra sammanfattning och lite disskusion runt ämnet tycker jag Henrik Öijer skrev i sin blog

Min egna åsikt är lite att man kan använda distanspass till olika ändamål och beroende på vad man är ute efter för effekt blir passen olika: Lära sig fettförbränning, bara ha roligt, klara att vara ute länge, vara social, bränna bort överskottskilon, matta ut benen. Det finns en uppsjö anledningar och de ger alla lite olika tillvägagångssätt och preferenser för passet.

På söndag blir det 4½ timme med fikapaus (gärna en lite kortare fika än sedvanligt på dessa pass) för min del, de passen gillar jag!

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews