Un Hivern a Mallorca

Nu närmar det sig Mallis-månaden och i samband med detta har jag lyckats hitta en tävling som lockar: http://www.webfcib.es/files/200902261635270.mapa.pdf

Stigningen upp till Llucmajor blir naturligtvis en utmaning i tävlingsammanhang och något jag ser fram emot. Vad jag har förstått ifrån en f.d. klubbkompis, som kört en tävling där tidigare, så är även utförskörningen en utmaning (kanske en ännu större till och med) om man ska hänga med bergsvana Spanjorer. Att köra i riktiga berg i tävlingsammanhang har jag aldrig riktigt provat så det blir väldigt spännande, nu gäller det bara att hålla sig kvar runt mina dryga 20 i BMI så får vi se sen.

Med detta framför mig så är jag väldigt glad att jag skaffat Neutron-hjulen. mina X-treme matrix vore naturligtvis perfekta till ändamålet men de vågar jag inte riktigt ta med på flygningen. Men ett par Neutron kommer bli väldigt bra!

Det som gör mig lite fundersam är dock att jag kommer på plats i Mallorca dagen före denna tävling, får alltså ingen som helst tid att vänja mig vid att köra i berg och att trampa i värmen. Så detta kommer troligen bli en chock för systemet.

Får göra några lama försök till backträning här i Sverige innan avresa, när man tittar ut på snön som faller känns det sådär lagom lätt att åstadkomma. Av en ren slump så körde jag dock backträning igår i 1½ timme och det var ändå ett OK pass (om än med pinsamt trött puls) även om jag råkade lägga mig på höften en gång så jag är lite öm idag.

Jämförde lite tider i backarna mot i sommras när jag körde dem på racer; 20-30 sek långsammare i backar som tar ca 3min. Med tanke på skillnaden i utrustning känns det ändå helt ok. Att släpa upp den gamla fulcrossen från 2danger är ett helt annat uppdrag än att studsa upp med en lätt och styv Stevens.

EDIT:
Helt fel ute!! Vid en titt på en karta visade det sig att jag blandat ihop Llucmajor med Lluc, och därmed är detta en mycket plattare och ointressantare tävling :-(

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews