Glasrikeresan + KM

Det var en trevlig tur som Smålands skogar bjöd på. En väldigt lugn första timme höll dock på att få mig vansinnigt uttråkad men jag tror många hade lite respekt för längden och åkte och väntade på första grusvägspartiet, som aldrig kom. Det verkar som om det hade blivit asfalterat på det partiet.

De grusvägssträckor som väl kom tyckte jag dock inte var något större problem. Det märktes att många hade lite trassel med tekniken i grusvägssvängarna och några extra punkor var det, men med nya fräscha däck och lite vetskap och tilltro på hur det går att ta en sväng på grusväg var det inga problem. Vi hade ju också turen att klara oss från regn, annars hade grusväg blivit en helt annan femma!

När första sömngångartimmen hade gått drevs tempot upp och attackerna och utbrytargrupperna duggade tätt och avlöste varandra ett tag. Till slut kom ett gäng iväg på riktigt, som jag själv missat men Valhall fanns representerat i. Något senare så gav klungan upp och de sista 4 milen blev det återigen rulltempo in till mål. Där hade Christoffer Stevensson spöat Tomas Löfgren i spurten men sedan blivit deklasserad på grund av trängning. Något som jag tror kommer disskuteras ett tag framöver.

Eftersom vi fick en riktig återhämtningsavslutning så bestämde jag mig för att vara med och köra KM runt Bornsjön på Söndag. Om inte annat för att banan runt Bornsjön är så vansinnigt rolig! Visste hela tiden att eftr föregående dags 22mil skulle det kännas OK att attackera men att benen snabbt skulle skrika emot om jag försökte köra hårt längra bitar. Visste också att halva banan var i rejält jobbig mot/sidvind. Lik förbannat kunde jag inte hålla mig då det är så vansinnigt roligt att vara offensiv och gjorde ett par "på-skoj" attacker ganska tidigt. Tyvärr så fick jag sällskap av Hans Mård redan på andra attacken och visste då att det var ett bra läge så det var bara att inse fakta, ta konsekvensena och köra.

Det visade sig dock vara rätt taktik för vi 2 höll undan men det var inte med stor marginal så jag vågade inte vara kall nog i spurten och fick spurtstryk med ca 1-2 dm. När ska jag lära mig spurta?

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews