Nöjd och besviken

I helgen har det varit tävling nära på hemmaplan igen, Södertälje erbjöd fina tävlingar med tempo på lördag och linje på söndag.

Tempoloppet var en blåsig historia och mitt 85mm X-treme Blade framhjul valdes bort till förmån för det mer hanterliga Scorpo C50 som normalt sitter på linjehojen. Det var dock onödigt fegt för det var stabila vindar som erbjöd mer stabil segeleffekt än kast.

Startade framför senare vinnaren Jimmy Röhn och det förstod jag skulle vara en nära på hopplös uppgift. Målet blev att hålla honom bakom mig till vändpunkten iallafall, något som tyvärr misslyckades då han svepte förbi 2 minuters körning innan vändpunkten. Den totala 9:e plats som jag fick är jag ändå rätt nöjd med trots det tunna startfältet, i elit tempolopp brukar det mest vara folk med som verkligen kan köra tempo och då känns det lite som ett kvitto på att jag också kan köra tempo.
Resultatlista

Till Söndagens linjelopp var vi 4 Fredrikshovare i elitfältet och eftersom mina ben kändes bra fick jag stöd ifrån övriga som skulle köra för mig. Det gjorde de också väldigt bra och såg såväl till att täcka attacker som att frakta fram mig till rätt positioner. Jag satt bara fint i klungan och kände mig rätt bra, men tyvärr skötte jag inte mitt uppdrag och var inte med på den grupp som gick iväg vid langningssträckan på det inledande 10-mila varvet. Ärligt talat så trodde jag då att vi fortfarande jagade en grupp som gått tidigare så jag tittade inte ens efter attacker, riktigt ouppmärksamt!

På långvarvets sista 2 kilometrarna försökte jag attackera för att få en liten grupp som kunde gå in med försprång till den backe som väntade på de 8 avslutande 5km varven. Tyvärr blev det ingen större lucka och jag gick in i backen i klungan och insåg att ja därmed hade kastat bort min chans och min form eftersom 9 gånger i den backen skulle göra mig för mör för att vara konkurrenskraftig i en klunga, en mindre grupp hade varit min chans. Vi höll oss alla framme och småattackerade lite på kortvarven men mest blev det attacker för att få rätt positioner. Kom i mål i klungan som var duktigt distanserad av en urstark Johan Landström.
Resultatlista

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews