Nu har jag slutligen fått min tempocykel komplett och har även provkört den lite på min trainer. Blev ett ganska upphackat pass framför spegeln med videokamera på sidan, allt för att kunna se och justera sin egen position, lite "out-of-body-experience" För att få lite riktig träning och inte bara crossträning i form av hoppa på och av cykeln (för att skruva eller starta/stoppa filmning) så passade jag även på att svetta ner den lite med 4st 8,2 intervaller.

Känns iallafall som jag fått till en hyggligt bra position och på Söndag ska jag försöka verifiera den lite mer genom att köra den på riktigt på bana. Kör enligt principerna med rätt rak rygg, 90º vinklar, raka armar som döljer knäna och inte är bredare än höfterna.

Just den sista delen är lite ny för mig eftersom jag tidigare bara tryckt ihop armarna så tätt som möjligt för att bli smal. Nu har jag insett att det nog är bättre att sära lite på armarna tack vare att jag testat ett lite bredare carbonstyre som inte gick att ändra.

Nu överväger jag om jag ska köpa Train Right Time-Trail DVD för att få lite inspirerad träning i vinter. Samtidigt känns det som ett mindre fokus med TT-träning nu, för i elit-klassen finns det så snuskigt snabba tempoåkare att jag skulle kunna sitta på tempocykeln konstant hela vintern utan att kunna vara med och jämföra mig ändå. Kanske bättre att lägga de värdefulla tillgängliga träningstimmarna på lite acceleration och klipp så man har en chans att hänga med i sommar när klugan rör på sig i elitstil, hmmm!

Lite mer förhoppning på möjligheterna för distanstur i helgen. Inga andra planer och vädret ser lovande ut och snön är borta, kanon! Gäller att utnyttja tillfället så nu ska jag bara bestämma vilken distanstur jag ska haka på, från Farsta eller Roslagstull

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews