Stelopererade reflektioner

Var ut och sprang i helgen, inte löptränat på minst ½ år, och det KÄNNS efteråt!

Någonstans har man en inre bild av hur ens löpstil ska se ut. En bild där man liksom i ett snabbt flyt svävar fram precis ovanför marken och benen bara graciöst kommer ner och ger ny fart med rejäla klipp i varje steg. I verkligheten är det mer som en blyskodd giraff som försöker stapla iväg med lite lätt brådska.

Måste ha en löpstil som verkligen sliter på benmusklerna. Att jag sedan börjar rejält nerför och bara hade inomhusskor för denna löptur gjorde nog inte saken bättre. Trappor har varit och är ännu en mardröm sen den löpturen, tar helst hiss nedför!

Tanken var att löpning skulle vara en träning som kunde hjälpa till att få upp pulsen ordentligt och efter första passet kunde jag se på min pulskurva att löpning är väldigt pulspressande för min del, backintervaller kommer ta något rent sjukt! Tyvärr går det ju inte särskilt fort ändå utan den känns som om det skulle förvandlas till snabb gång om jag saktade in det minsta lilla bara under ett enda steg, troligen har det att göra med min löpstil som nog är allt annat än ekonomisk.

Funderade lite på en sak runt löpning och puls, hört att man har olika maxpuls för olika sport, men påverkar detta även mjölksyratröskeln eller är den statisk? Om den påverkas, är det då så att den är ett visst procenttal av maxpuls (typ 10%) eller är den ett antal slag ifrån maxpuls (typ 15 slag ner från maxpuls)? Eller är både max och tröskel helt olika så man kan ha 10% av max i tröskel för en sport, men 20% av max i en annan sport?

Den första enkäten är stängd nu och det förvånar mig lite hur pass många som är missnöjd med sin säsong. Kanske kommer det utifrån en sport där 100 står på startlinjen men bara en vinner och en inställning att säsongen inte är lyckad utan vinster, vad vet jag?!

Lite egna reflektioner på säsongen:
Tävling med sämsta väder: Kinnekulleloppet. Tveklöst! Runt nollan och snöblandat regn vid starten som gick nedför fick istiden att verka som en bastu-spa. Är aldrig bra när man står och skakar eller tappat känseln i fingrar innan starten ens har gått.

Tävling med bäst väder: Tävlingshelgen i Stockholm med Luma Loppet, Valhalltempot och Falkenloppet bjöd på högtryck a´la grande! Det är sällan jag instinktivt söker upp skuggan men på uppvärmning till dessa tävlingar var det faktiskt behövligt.

Årets bantningskur: Solleröloppet. Hade försökt deffa mig lite före och låg bra till i vikt och form. Sen missade man allt vad som hette tävling på denna tävling och fick surt sitta och avverka en transportsträcka tur och retur Mora-Orsa. Avrundade med att efteråt ha världens magsjuka och tömde ur mig mer energi i flera dagar istället för att fylla på efter loppet.

Årets ?: Granhede, var det roligt eller var det bara blött? Varför regnade det så fort jag skulle starta? Kommer tävlingen återkomma? Hur hårt satsade A. Gingsjö när han i soloutbrytning körde ner i diket? Tog jag verkligen in tid på tempokanon Gingsjö efter vändpunkten på tempoloppet eller räknade jag fel när vi möttes halvvägs? Kunde man verkligen köra 70 på den minimala bilvägen på väg till Granhede? Rodde Göran Persson själv ut ekan på Harpsund?

Årets roligaste: Falkenloppet. En tidig utbrytning på en bana som inte är särskilt ämnad för utbrytargrupper. Den inledningsvis rätt stora gruppen delades allt eftersom av i mindre bitar och jobbet gjorde att man till slut åtminstone kunde kämpa sig till en pallplats. 2 paket korv blev utdelningen för den arbetsdagen.

Årets hals och lungbrand: Luma loppet (Hammarby Sjöstad). Jag hade köttslamsor och blodsmak i halsen en hel dag efter det loppet, mina upphostade lungor hittade jag inte förrän dagen efter.

Årets siffror:

  • 25, antal tävlingsstarter under säsongen.
  • 17, antal tävlingsstarter med missad pallplats.
  • ~28, antal mil tillbringade i utbrytning under säsongen.
  • 4, antal tävlingstarter på lånad cykel. Stort tack till Roger Johasson och Peter Vachler för lån av tempocykel!
  • ~25, antalet gel använda under säsongen. Socker i gelform är enormt användbart!
  • 0, Antalet MTB-tävlingar körda under säsongen, även antalet MTB i min ägo efter säsongen, en säsong då jag skaffade MTB för att börja köra lite i skogen igen

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews