Träna tempotävling

Idag körde jag för första gången tempocykeln fullkittad och var även själv fullt utrustad. Säkert helt emot min klubbkamrat Rytz's guidelinjer att träna i full tempokit och det känns också lite fånigt att vara ute på vägarna i tempohjälm men jag kände att jag ville testa allt inför första riktiga tävlingen.

Testkörde ECI-mils banan och det blev en tid som med den rätt kraftiga vinden får anses som godkänd, varken mer eller mindre.

Det jag nu funderar på är hur pass snabbt man kör om man tränar tempo jämfört med en tempotävling på samma bana? Finns det någon som kör mycket tempo och har rutinen att jämföra? Rent pulsmässigt gjorde jag ett bra jobb med en godkänd snittpuls, klart tävlingsmässig. Men hade jag haft mer tävlingsadrenalin-skapade watt för samma puls om det hade varit riktig tävling?

Som min blogg- och klungkollega Jesper disskuterar här så kör man snabbare på linjelopp mot om man tränar (även om man tränar i klunga) och det kan nog härledas till möjlighet att pressa sig själv mer när man kör mot klungan. Jag blir dock mer fundersam och nyfiken på tempolopp där man i båda fall bara kör mot sig själv.

Imorgon blir det ESDUU. Dags för 3:e deltävlingen som går i Kårsta och jag har tänkt göra 30 minuters träningstävlingen till ett distanspass genom att cykla dit, till och från Roslagstull

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews