Cykel City Grand Fondo, Hovet lagsuccé

Efter slakten i Uppsala var det dags för lite lättsammare tävling i och med Cykel City Grand Fondo på söndag. Pressen var dock större då vinsten skulle hem till Fredrikshof eftersom det är de som arrangerar tävlingen. De senaste åren har det varit Cykelcity som har plockat hem det så vi visste att det var ifrån dem som det största hotet skulle komma även iår.

Det blev dock inte den offensiva och attackvilliga åknng som detta lopp tidigare år bjudit på utan startade ganska lugnt. Inför första backpriset var det dock en grupp som gick iväg och där hade vi med Simon Galle som också planenligt tog backpriset precis innan det samlade ihop sig igen efter toppen.

Vid denna tid började jag också bli ganska otålig på den avslagna körningen och försökte mig på några attacker. Tyvärr så blev jag hela tiden solo så det var bara att ta det lite lagom lugnt och låta klungan jobba sig ikapp igen.

I nästa backpris var det en ganska samlad klunga men där stack vår Joel Håland iväg och såg till att båda backpris stannade inom Fredrikshof. Nästa att sticka var Benjamin Hendler som med dryga 1 ½ mil kvar drog iväg solo och klungan visade minimalt intresse. Emil och jag började inse att det fanns en chans för Benjamin att hålla då hans lucka växte snabbt så vi satte oss längst fram för att hålla koll och försöka lugna farten.

När vi kom in i Tullinge var det Cykelcity med framförallt Johan Landström och Martin Halvarsson som höll igång tempot för att försöka köra in Benjamin igen, men eftersom han fortfarande inte syntes var jag rätt övertygad om att han skulle hålla.

De sista 2 backarna in mot mål är dock rejäla och svider i alla ben, särskilt om man varit solo i 1 ½ mil så Benjamin blev tyvärr inplockad halvvägs upp i sista backen. Men då hade vi både Joel och Emil som hade klättrarbenen kvar och kunde säkra en vinst och en 3:a plats, uppdrag slufört!

Själv kom jag i mål på en 11:e plats efter att ha bränt kraft på att försöka brygga upp till den främsta gruppen mellan de 2 backarna, det sprack i den första då vissa inte insåg hur brant den var och blev en aning planterad i backen. Bryggningsförsöket straffade sig givetvis i målbacken, Något som jag borde ha insett, och faktiskt insåg också. Men för att ha en chans att vara med och fightas om de främre placeringarna had jag behövt vara i den främsta gruppen in i sista backen så jag hade inte så många val.

No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog

Total Pageviews